„CETĂŢEAN-SENZOR“, UN CONCEPT MODERN ÎN DEZVOLTAREA COMPANIILOR MUNICIPALE
Autor/autori: Anton ANTON, Mihai ŞERCĂIANU
Rezumat: Reducerea pierderilor materiale şi economice înregistrate în procesul de gestiune al reţelelor edilitare a devenit în ultimii ani principalul obiectiv al companiilor publice de utilităţi din România. Această lucrare analizează dezvoltarea soluţiilor web-GIS cu ajutorul cărora locuitorii zonelor urbane se pot implica în suportul decizional al companiilor de apă în vederea reducerii pierderilor de apă prin colectarea informaţiilor direct de la cetăţeni. Datorită complexităţii problemelor rezultate în urma colectării informaţiilor de la cetăţeni şi a problemelor suplimentare identificate în zonele urbane, au fost necesare mai multe analize ale soluţiilor web-GIS folosite în domenii precum administraţie locală, utilităţi publice, protecţia mediului şi managementul financiar. Pentru dezvoltarea procesului de comunicare dintre locuitori şi companiile municipale s-a folosit conceptul de „cetăţean-senzor” în procesul de raportare a problemelor apărute în reţeaua de distribuţie a apei, cu posibilitatea de extindere la întreaga infrastructură de utilităţi publice
Cuvinte cheie: cetăţean, companii municipale, comunicare, web-GIS
Abstract: În recent years, reducing material and economic losses, recorded in the entire municipal networks management process has become the main focus of public companies in Romania. This paper describes the development of web-GIS solutions where urban residents could be involved in decisionsupport process of water companies, in order to reduce water losses by collecting information directly from citizens. Due to problems complexity that arise in collecting information from citizens and issues identified in urban areas, more analysis were required related to web-GIS solutions used in areas such as local government, public utilities, environmental protection an financial management. Developing the entire communication process between residents and municipal companies has required the use of concept „citizen-sensor” in the entire reporting process. Reported problems are related to water distribution network with the possibility of covering the entire public utilities infrastructure
Keywords: citizen, municipal companies, communication, web-GIS