CONSIDERAŢII PRIVIND MODERNIZAREA REŢELEI DE APĂ A METROULUI DIN BUCUREŞTI
Autor/autori: Dumitru ION, Culiţă GRAUR
Rezumat: În lucrare sunt prezentate unele probleme stringente privind starea şi funcţionarea şi stemului de alimentare cu apă a reţelei metroului din Bucureşti (SAAR-Metrorex). După evaluarea şi analiza mai multor variante tehnico-economice, care să permită o funcţionare fiabilă şi cât mai eficientă din punctul de vedere al costurilor de exploatare, s-a procedat la reproiectarea şi modernizarea şi stemului SAAR. A existat o constrângere serioasă privind optimizarea soluţiei finale şi datorită faptului că ȋmbunătăţirile care se vor aduce instalaţiei de alimentare cu apă trebuie să se facă cu modificări minime ale acesteia, date fiind unele restrictii greu de eliminat în totalitate: apa nu poate fi oprită niciodată, conducerea companiei nu admite interventii tehnice în instalaţiile metroului decât după aprobarea unor studii tehnico-economice complexe şi, în general, dificil de aprobat, date fiind costurile deosebit de mari în astfel de interventii etc. Ideea de bază a s-a axat pe introducerea unor „servovalve dedicate” în acele noduri de circuit care pot fi reconfigurate prin intervenţii minime asupra acestora, avându-se în vedere faptul că în prezent nu există decat varianta unor reglaje manuale, în cele mai multe cazuri intervenţiile făcându-se după ce s-a produs o avarie, iar „baza de date” privind evoluţia parametrilor din sistem fiind practic imposíbil de exploatat pentru stabilirea funcţiilor de transfer. Din motive de optimizare a raportului cost/performanţe şi în urma unor simulări cu parametrii de sistem din exploatare pe mai multe perioade de funcţionare a rezultat că soluţia propusă de către autori este nu numai eficientă, dar şi absolut necesară date fiind şi conditiile de securitate totală impuse de astfel de sisteme
Cuvinte cheie: metrou, reţea, apă, sistem automat
Abstract: In this paper, several pressing issues on the state and functioning of the water supply network in Bucharest subway (SAAR-Metrorex). Following evaluation and analysis of several technical and economic options, enabling a reliable and efficient as of cost of exploitation proceeded to redesign and modernization SAAR. There was a serious constraint on the optimization of the final solution and because the solutions that will bring water supply system, should be done with minimal changes it, given some restrictions entirely eliminatinat difficult: water can not be stopped or same time, the company does not allow technical interventions underground installations only after approval of technical-economic complex and generally difficult approved, given the extremely high costs in such interventions etc. The basic idea focused on the introduction of "dedicated servo valves" in those nodes of the circuit can be reconfigured with minimal intervention on them, taking into account the fact that currently there is only the prospect of manual settings, in most cases interventions being made after a fault has occurred, and "database" on the evolution of the system parameters is virtually impossible to exploit to establish transfer functions. For reasons of optimizing cost / performance and a result of simulation with the operating system parameters over several periods of operation revealed that the solution proposed by the authors is not only efficient, but also absolutely necessary given the overall security and conditions imposed by such systems
Keywords: subway, network, water automatic system