EFICIENTIZAREA MIJLOACELOR ȘI A TEHNOLOGIILOR DE COLECTARE A DEȘEURILOR RECICLABILE SUB ASPECTUL TRANSPORTULUI RUTIER
Autor/autori: Eugen ROȘCA, Ștefan BURCIU, Aura RUŞCĂ
Rezumat: Eficienţa oricăror mijloace şi tehnologii de transport este astăzi raportată fără echivoc la exigenţele dezvoltării durabile. În acest spirit, eficienţa trebuie să reflecte consumul de resurse materiale şi energetice şi, deopotrivă, efectele pozitive şi negative locale şi globale pentru întreaga perioadă de viaţă a unui sistem (faza de realizare/construcţie şi faza de funcţionare/exploatare) ca şi perioada de scoatere din exploatare (faza de reciclare). Lucrarea analizează într-o manieră critică trei variante de transfer a deşeurilor reciclabile de la punctele de colectare din zona urbană şi periurbană a municipiului Bucureşti către centrele de valorificare. Primele două variante au la bază un sistem ierarhic cu un centru de colectare și sortare în care sunt consolidate expediţiile către cinci centre mai mari de reciclare, specializate în funcţie de natura deșeurilor. A treia variantă corespunde unui sistem nestructurat, în care fiecare punct de colectare are relaţii directe cu toate cele cinci centre de reciclare. În funcție de specificul fiecărei variante sunt alese mijloacele și tehnologiile de colectare și transport a deșeurilor, ierarhizarea variantelor efectuându-se în conformitate cu externalitățile (pozitive/negative) generate
Cuvinte cheie: logistică inversă, eficiență energetică, emisii ale autovehiculelor
Abstract: The efficiency of the transport vehicles and technologies is correlated with the requirements of the sustainable development. In such a sense, the efficiency should reflect the consumption of material and energy resources and also the local and global externalities during the system’s life cycle. The paper analyses three ways for municipal waste transfer to the recycling points. The first two ways are based on a hierachical structured system with a central collecting point where the expeditions are consolidated and sent to the specific recycling points. The third way uses an unstructured system, where the waste is individually transported from the source to the recycling centres. The systems are analysed according to the externalities associated with the transport technologies
Keywords: reverse logistics, energetical efficiency, vehicles exhaust emissions