ASPECTE SPECIFICE ALE CALITĂŢII ÎN TRANSPORTURILE PUBLICE URBANE
Autor/autori: Vasile DRAGU, Vlad Cătălin ROMAN
Rezumat: Calitatea este atributul cel mai sintetic şi mai cuprinzător care pune în evidenţă performanţele unui sistem de transport. În domeniul transporturilor publice de călători, calitatea serviciului este puternic marcată de percepţia de către pasageri a performanţelor serviciului de transport. Indicatorii caracteristici performanţelor serviciului care descriu aceste percepţii sunt diferiţi de indicatorii economici utilizaţi de operatori, dar şi de cei utilizaţi de proiectanţi. Se apreciază că performanţa serviciilor este determinată de deciziile strategice, tactice şi operative adoptate în sistemul de transport public urban, în limitele constrângerilor bugetare. Lucrarea îşi propune să identifice acele criterii de evaluare specifice calităţii serviciilor de transport public urban şi să descrie indicatorii care caracterizează performanţele ofertei de transport, recunoscut fiind faptul că un serviciu de calitate este garanţia succesului unui operator de transport public, cu implicaţii directe asupra comportamentului utilizatorilor. Este realizat un studiu de caz care pune în evidenţă modul de respectare a programului de circulaţie de către operatorul de transport public din municipiul Bucureşti. Sunt formulate concluzii şi direcţii viitoare de acţiune care să conducă la creşterea calităţii serviciilor cu efecte benefice asupra sporirii atractivităţii transporturilor publice urbane şi implicit a calităţii vieţii locuitorilor urbei
Cuvinte cheie: transport public de călători, indicatori de calitate, studiu de caz
Abstract: Transportation quality is the most important and most comprehensive attribute that highlights the performance of transport system. In the field of public passenger transport, service quality is strongly influenced by passenger’s perception of the transport system performance. Service performance indicators that describe passenger’s perceptions are different from the economic indicators used by operators, but also from those used by designers. It is estimated that the performance of services is determined by strategic, tactical and operational decisions adopted in urban public transport system, within budgetary constraints. The paper aims to identify evaluation criteria for quality of urban public transport and to describe the performance indicators of transport offer, knowing that a quality service is the guarantee of a successful public transport operator, with direct implications on users behavior. By means of this case study, the compliance with circulation program by public transport operator in Bucharest is highlighted. There are drawn conclusions and future actions to increase the quality of services with beneficial effects on increasing the attractiveness of urban public transport and hence the quality of life city
Keywords: public transport, quality indicators, case study