CANALUL BUCUREŞTI – DUNĂRE: INTERACŢIUNE ÎNTRE TRANSPORTUL DE MĂRFURI REGIONAL/ INTERNAŢIONAL ŞI CEL METROPOLITAN
Autor/autori: Mihaela POPA, Ioan CUNCEV
Rezumat: Proiectul international Freight and Logistics Advancement in Central/South-East Europe - Validation of trade and transport processes, Implementation of improvement actions, Application of cocoordinated structures, acronim FLAVIA, are ca obiectiv principal consolidarea unui canal logistic în transportul de mărfuri între Europa Centrală şi Europa de Sud-Est şi extinderea legăturilor comerciale şi de transport cu ţările din regiunea Mării Negre şi din spaţiul TRACECA, prin facilitarea transferului modal de la transportul rutier la cel feroviar şi fluvial. Centrul de Cercetare, Proiectare şi Consulting în Transporturi din Universitatea Politehnica din Bucureşti (UPB-CCPCT) este partener la proiect alături de alţi 14 parteneri din Polonia, Cehia, Slovacia, Germania, Austria, Ungaria. În lucrarea de faţă sunt prezentate rezultate recente ale activităţii la proiect, prilejuite de studiul de pre-fezabilitate pentru evaluarea serviciilor de transport pe Dunăre. Este estimat traficul potențial atras de la transportul rutier în cazul finalizării lucrărilor planificate la Canalul București-Dunăre. Cel mai probabil trafic atras va proveni din aria metropolitană București și din imediata apropiere. În plus, o operare performantă poate de asemenea atrage fluxuri de transport de mărfuri din țările situate în regiune Mării Negre la transportul fluvial pe Dunăre. Lucrarea descrie un model de evaluare ex-ante a efectelor generate de operarea pe Canalul Dunăre – Bucureşti folosind packetul software „FAVIA tool” dezvoltat în cadrul proiectului. In raport cu transportul rutier de mărfuri, pentru relația București -Austria (Viena), cu ajutorul programului, se estimează economia realizată la fiecare container transportat pe Dunare, pentru un utilizator interesat in alegerea celui mai adecvat mod de transport
Cuvinte cheie: Canalul Bucuresti - Dunare; coridor intermodal; evaluare ex-ante; tranferul modal
Abstract: The international project Freight and Logistics Advancement in Central/South-East Europe - Validation of trade and transport processes, Implementation of improvement actions, Application of co-coordinated structures, in short FLAVIA, funded by ERDF, has as the main objective the consolidation of a fright transport corridor between Central Europe region and South East Europe region, and also the extension of the trade and transport connections to the TRACECA and Black Sea region's countries, through the modal shift from the road to rail and inland waterway transport. The UPB-CCPCT is one of the 14 FLAVIA partners, which are situated in seven countries: Poland, Check Republic, Slovakia, Germany, Austria, Hungary and Romania. In this paper we present the recent achievements of the FLAVIA project activities, which were obtained during the pre-feasibility study of the Danube inland water way services. One estimates potential attracted cargo from the road transport to inland transport, in case of planned works completion on Bucharest- Danube Canal. The most probable shifted cargo is generated in Bucharest metropolitan area and its surroundings. Moreover, a performance operation may attract international freight flows from the Black Sea Region to Danube transport, too. It describes an ex-ante assessment model for the generated effects by the Bucharest - Danube Canal operations; it uses the FLAVIA tool software, which was developed during de project lifetime. One estimates the cost savings for each container due to the Danube freight transport versus road transport between Bucharest and Austria (Vienna), in case that the user makes a modal shift according to his best interest
Keywords: Bucharest-Danube Canal; intermodal corridor; ex-ante assessment; positive effect of the freight unit consolidation