TRANSPORTUL ELECTRIC URBAN ÎN MARILE AGLOMERĂRI URBANE. PREZENT ŞI PERSPECTIVE
Autor/autori: Florin Teodor TĂNĂSESCU, Membru titular al Academiei de Ştiinţe Tehnice din România
Rezumat: Lucrarea analizează politicile dezvoltate în cadrul UE privind transportul public în marile aglomerări urbane, avantajele pe care le prezintă „electrificarea” mijloacelor de transport, avantajele pe care le prezintă din punctul de vedere al reducerii poluării şi creşterea eficienţei energetice. Sunt prezentate politicile dezvoltate în peste 40 mari oraşe europene, interesul pentru reevaluarea mijloacelor „convenţionale” de transport acţionate electric -tramvai şi troleibuz- acţionate de această dată cu motoare asincrone şi convertizor de frecvenţă, dar şi apariţia unui nou participant la transport: autobuzul electric sau hibrid electric. Realizările româneşti în domeniul tracţiunii electrice a transportului urban prezentate în lucrare, recomandă abordarea acestui domeniu care poate deveni „o nişă” în reindustrializarea României. Lucrarea prezintă performanţele echipamentelor româneşti care intră în structura unor tramvaie şi troleibuze românesti realizate, modernizările aduse şi existenţa unei industrii şi cercetări capabile de a oferi soluţii de înaltă performanţă. Existenţa unor unităţi industriale producătoare de tramvaie, troleibuze şi autobuze în România (Astra Bus Arad, I.Vagoane Arad, Urac, Remar Paşcani, ca şi a unor subcontactanţi recunoscuţi prin performanţele echipamentelor electrice care intră în dotarea acestora: ICPE–SAERP, ELECTROPUTERE Craiova şi IMEB pentru motoarele de tracţiune, Fabricile de Cablaje, Aparataj şi Componente Electromecanice, performanţele constructive şi dinamice oferite, pledează pentru abordarea unui domeniu cu şanse ridicate de succes. Lucrarea se încheie cu o serie de recomandări menite a face operaţional un asemenea program de „electrificare” a transportului electric într-o mare aglomerare urbană
Cuvinte cheie: transport electric urban, tramvaie, troleibuze, autobuz electric, soluţii româneşti, poluare, eficienţă energetică
Abstract: The work analyses the policies developed within the EU on public transport in large urban areas, the benefits from the „electrification” of transport means in terms of reducing pollution and increasing energy efficiency. Are presented the policies developed in more than 40 great European cities and the concern for the revaluation of „conventional” electric powered transport means –trams and trolleybuses- driven this time by asynchronous motors and frequency converters but also the emergence of a new party to transport: the electric bus or electric hybrid. The Romanian achievements in electric traction urban transport presented in this work recommends the approach of this field that could become a «niche» in Romanian re-industrialization. The work presents the performance of Romanian equipment which falls in trams and trolleybuses made structure, the advancements and the existence of an industry and research able to provide high performance solutions. The existence of some industrial units producing trams, trolleybuses and buses in Romania as Astra Bus Arad, I.Vagoane Arad, Urac, Remar Paşcani, or some sub-contractors wellknown by the performance of electrical equipment falling within their endowment: ICPE-SAERP, ELECTROPUTERE Craiova and IMEB for the drive motors, the Wiring, Switchgear and Electromechanical Components Plants, as well as the provided constructive and dynamic performance, call for approaching a domain with high chances of success. The work concludes with a series of recommendations designed to make operating such a program of „electrification” of electric transport in a large urban concentration
Keywords: urban electric transport, trams, trolleybuses, electric bus, roumanian solution, pollution, energy effiency