Consideraţii privind componentele: matematică, tehnică şi management ale educaţiei inginereşti
Autor/autori: Sorin BERBENTE, Corneliu BERBENTE
Rezumat: Formarea inginerilor în orice domeniu (şi mai ales în Inginerie Aerospaţială) trebuie să includă în mod necesar o parte semnificativă de Matematici, Fizică , cunoştinţe tehnice generale şi Management, pe lângă cunoştinţele de specialitate, într-un complex dinamic şi interactiv. Ca om de concepţie şi producător de bunuri, inginerul se află la capătul de început al lanţului; el trebuie ,de asemenea, să aibă în minte şi să influenţeze şi mijlocul şi capătul final al lanţului, care conţine evaluarea pe piaţă. Altfel, ingeniozitatea, eforturile şi munca sa vor fi subestimate de factorii care vin după el în lanţ. În orice domeniu, inginerul trebuie să deţină şi să aplice un model matematic, tehnic şi managerial cât mai complet. În această lucrare, se dau exemple de părţi ale unui astfel de model, bazate pe ecuaţii diferenţiale şi concepte probabilistice
Cuvinte cheie: cerere şi ofertă; repartiţie Bernoulli; probabilitate totală
Abstract: The engineering education has necessarily to include a significant part of Mathematics, Physics, general technics and business management besides speciality knowledge, in a dynamical, interacting complex. As a conceiver and producer of goods, the engineer finds himself at the beginning of chain; he also must have in mind and influence the middle and the end of chain containing the evaluation on market. Otherwise his ingeniousness, efforts and work will be underestimated by the after him coming chain factors. In any field, the engineer should have and apply an as complete as possible mathematical-technical-managerial model. In this paper examples of parts of such a model based on differential equations and probability concepts are given
Keywords: offer and demand; Bernoulli repartition; total probability