Mobilitatea, transportul şi traficul – teme majore ale dezvoltării durabile
Autor/autori: Şerban RAICU, Dorinela COSTESCU
Rezumat: O educaţie integratoare în spiritul dezvoltării durabile presupune tratarea următoarelor teme: populaţia (structură şi dispunere spaţială), modul de viaţă, structurile organizatorice şi gestionarea acestora, structurile spaţiale, structurile tehnice şi mediul ecologic. În manieră sintetică, nivelul dezvoltării durabile a unui teritoriu, subordonat temelor enunţate, trebuie să se regăsească în indicatorii dezvoltării durabile – EUROSTAT – existenţi în România. Din examinarea acestora pentru tema „Transport”, autorii lucrării au ajuns la concluzia că nu sunt edificatori pentru evaluarea stadiului atins în dezvoltarea durabilă a unui teritoriu. Avem în vedere toate cele trei niveluri de indicatori. De aceea, sistemul de indicatori existent aferent transporturilor trebuie revizuit şi completat atât la nivel teritorial cât şi la nivel naţional şi european. În viziunea autorilor lucrării, prioritare apar performanţele dinamice ale sistemului de transport (eficacitate, fiabilitate, eficienţă, calitate), efectele externe negative asupra mediului natural şi antropic şi decuplajul dintre dezvoltarea socio-economică şi volumul activităţilor de transport. Aceste orientări se regăsesc în propuneri de indicatori adecvaţi, coerenţi şi aditivi în statisticile aferente diferitelor arii de raportare. Totodată şi asupra denumirii temei „Transport”, autorii au propuneri de restructurare pentru a o înscrie mai concludent în exigenţele dezvoltării durabile
Cuvinte cheie: educaţie, transport durabil, indicatori statistici
Abstract: The integrated education in view of sustainable development requests the study of the following themes: population (structure and spatial distribution), manner of living, organizational structures and their administration, spatial structures, technical structures and ecological environment. In synthetic approach, the level of sustainable development of the territory subordinated of the mentioned themes has to be assessed by sustainable development indicators – EUROSTAT – existing in Romania. After examination of the indicators of Theme „Transport” the authors concluded that they are not enlightening for evaluation of sustainable development of one region. Therefore the existing system of indicators for transport has to be revised and enhanced at regional level as well as national and European level. In the vision of the authors the dynamic performances of the transport system (efficacy, reliability, efficiency, quality), the transport external negative effects on natural and anthropogenic environment, the disconnection between socio-economic development and volume of transport activities appear as priorities. These directions are found out in authors’ proposals for adequate, coherent and additive indicators in statistics afferent to different reported themes. Furthermore the paper presents proposals for renaming and restructuring of Theme „Transport” in order to more consistent convergence towards requirements of sustainable development
Keywords: education, sustainable transport, statistical indicators