Politici ale academiilor de inginerie europene în problema formării pentru cariera inginerească şi creşterea atractivităţii faţă de ea
Autor/autori: Florin Teodor TĂNĂSESCU
Rezumat: Una din problemele mari cu care se confruntă ţările europene, este interesul tot mai redus al tinerilor pentru disciplinele inginereşti, matematica şi fizica, explicat prin volumul mai mare de muncă impus de obţinerea unei diplome în activităţile inginereşti comparativ cu alte domenii şi aprecierea muncii inginerului în societate - neconformă cu contribuţia pe care o aduce - mai puţin preţuită decât aceea adusă de alţi diplomaţi. Faţă de această situaţie, la nivelul ţărilor europene se desfăşoară acţiuni menite de a stabili cauzele acestui fenomen şi odată determinate, sugerarea de căi şi mijloace pentru limitarea impactului acestuia sau al eliminării lui. Studii, anchete, evaluări, conferinţe, sunt organizate pentru culegerea de opinii capabile să contureze politici care să dea răspuns la problema creşterii interesului tânărului pentru ştiinţele tehnice, matematica şi fizica, stimularea materială a acestuia în concordanţă cu munca lui şi responsabilitatea sa în societate. In acest proces, în cadrul Consiliului Academiilor de Științe Inginereşti Europene (EURO-CASE) s-au derulat în ultimii ani numeroase iniţiative în cadrul platformei tehnologice de educaţie, în problema creşterii atractivităţii tinerilor pentru inginerie, matematică şi fizică, iniţiativele întâlnite şi pe care dorim să le semnalăm putând oferi posibile răspunsuri la această problemă. În cadrul a 5 capitole, lucrarea îşi propune să trateze problemele actuale ce vizează formarea inginerească, politicile academiilor europene de științe tehnice în domeniul creşterii atractivităţii tânărului pentru cariera de inginer, comentarii asupra unor date statistice privind formarea inginerească în România şi nevoia de a dezvolta un proiect românesc: „Inginerul pentru lumea de mâine”, menit a cointeresa tânărul şi îndreptarea lui spre cariera de inginer, element motor în dezvoltarea modernă a societăţii. În finalul lucrării, se prezintă o serie de concluzii menite a conduce la creşterea atractivităţii tânărului spre disciplinele inginereşti, matematica şi fizica, creşterea rolului inginerului în societate şi în concordanţă cu aceasta, evaluarea corecta a locului şi a contribuţiei pe care o poate aduce la dezvoltarea societăţii
Cuvinte cheie: formare inginerească, cariere ingineri în societate, educaţie, politici
Abstract: One of the biggest problems confronting the European countries is the decreased interest of the younger population for different areas of engineering, math, and physics. This might not only be caused by the increased amount of work to get an engineering diploma compared to other areas, but also the lack of appreciation of the engineers in society and their contributions versus other degrees. To correct this, the European Countries are organizing actions with the purpose of finding the causes of this phenomenon and, once found, they will suggest ways of limiting or eliminating the impact. Studies, evaluations, and conferences are being organized to collect opinions capable of finding ways to attract the younger generations into different engineering, math, and physics domains: ways of material stimulation according to the work and responsibility in the society. Within the last few years, The European Council of Engineering Academies - Euro Case took many initiatives within the department of technology and education. These initiatives seek to offer possible answers to resolve the problem of lack of interest in engineering, math, and physics. In these five chapters, this paper seeks to treat the current problems that target the engineering education, the politics of the European science academies, comments on statistics about forming new engineers in Romania, and the need to develop a Romanian project: „tomorrow’s world engineer”, meant for the younger generation, a very important motor element in the development of the modern society. At the end of this paper, a series of conclusions are presented: ones to guide towards the increase of the attraction of the youth towards different engineering, math, and physics domains, the importance of the engineer in the society, and in conjunction with this, the correct evaluation of the place and contribution that can be brought to the development of the society
Keywords: engineering trainings, career, engineer in society, education policies