Analiza modală a viaductelor rutiere rezemate pe dispozitive antiseismice elastomerice
Autor/autori: Polidor BRATU, Vasile OVIDIU, Sergiu BEJEAN, Alexandru RĂILEANU
Rezumat: Lucrarea prezintă sinteza rezultatelor unor cercetari aplicative privind comportarea modală a viaductelor rutiere rezemate elastic și care au în mod preponderent numai mișcări de rigid cu legături elastice. Analiza modurilor proprii s-au efectuat pentru un viaduct rutier executat de firma Bechtel, în zona Gilău, pe Autostrada Transilvania. Comportamentul dinamic a fost analizat ca urmare a excitațiilor exterioare generate pe cale experimentală, prin deplasarea controlată a unui obstacol cu prag de trecere a vehiculelor grele, cu masă de 40 t, și regiuni de viteze cunoscute. Obstacolele cu praguri de trecere au fost fixate transversal, pe banda de rulare a viaductului. Au fost măsurate semnale de șoc în domeniul timp, iar prin analiză spectrală instrumentală a rezultat spectrul dominant în domeniul frecvență. Valorile mărimilor modale au fost validate ca urmare a analizei dinamice cu cele doua metode numerică și experimentală, fiind semnificativ concordante. În acest contest, deoarece gradul de încărcare este ridicat se poate conta pe valorile frecvențelor proprii și pe distribuția vectorilor proprii, în vederea aprecierii stărilor de rezonanță posibile numai după gradele de libertate dinamice caracterizate ca semnificative
Cuvinte cheie: viaduct, comportament dinamic, semnale de șoc, frecvență
Abstract: The paper presents synthesis results of applied researches on the behavior of modal road viaducts which are elastic leaning and have only mostly only rigid motions with elastic. Eigen mode analysis was performed for a road viaduct performed by Bechtel in Gilău area on Transilvania Highway. Dynamic behavior was analyzed due to external excitations generated experimentally by controlled displacement of a threshold crossing obstacle for heavy vehicles, weight of 40 t, and regions of known speeds. Obstacles crossing thresholds were fixed transversely on the tread of the viaduct. Signals of shock were measured in the time domain and the instrumental spectral analysis resulted in dominant frequency spectrum. Values of modal sizes were validated as a result of dynamic analysis with two methods: experimental and numerical, being significantly concordant. In this contest, because the degree of loading is high, it can count on its own frequency values and distribution of own vectors, in appreciation of the possible resonance only after the degrees of dynamic freedom characterized as significant
Keywords: viaduct, dynamic behaviours, shock signals, frequency